Plan strategic de management

PLAN STRATEGIC DE DEZVOLTARE AL

SPITALULUI DE BOLI PSIHICE CRONICE BORSA

2014-2017

 1.Scurt istoric.

                 Spitalul de Boli Psihice Cronice Borsa are sediul in localitatea Borsa , Str. Principala , nr.258, jud.Cluj.

Unitatea a fost infiintata in anul 1957 in cladirile preluate de la IAS Gherla : cladirea Pavilionului I , bucatarie , cladirea administrativa . La momentul respectiv spitalul avea un numar de 120 de paturi si  3 medici.

Din anul 1967 a inceput constructia Pavilionului II , atelierele muncitorilor , garajul si spalatoria .

Din anul 1972 pana in 1978 au fost construite din materiale de demolari cu angajatii spitalului celelalte cladiri in care functioneaza astazi spitalul  .

Din anul 1973 s-a marit numarul de  205 paturi si un numar 49 angajati  .

In anul 1973 au fost incepute activitatile de ergoterapie si terapie ocupationala ( gospodarie proprie a sptalului ) .

In anul 2006 a fost construit pavilionul de Ergoterapie din fonduri donate de Asociatia Transilvania pentru promovarea bolnavului psihic .

Incepand din anii 2004-2005 din fonduri de la Consiliul Judetean Cluj s-au facut reparatii curente si modernizari asupra asupra cladirii Pavilionului I, Pavilionului II, cladirii administrative si blocului alimentar .

Din anul 2001 exista o cerere de retrocedare asupra cladirilor si terenului aflat in administratrea noastra din partea mostenitorilor baronului Banfy .

Conform Ordinului nr.776/02.06.2010 privind aprobarea structurii organizatorice a Spitalului  de Boli Psihice Cronice Borsa un numar de 20 paturi au fost transferate care Spitalul Orasenesc Huedin, astfel unitatea functioneze momentat cu un numar de 195 paturi .

Spitalul de Boli Psihice Cronice Borsa  este o unitate sanitară cu paturi, cu personalitate juridică, ce furnizează servicii medicale spitalicesti din gama serviciilor de recuperare  pentru afectiuni psihice cronice, si asigură condiţii de , tratament, cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice. De asemenea spitalul răspunde, în condiţiile legii, pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condiţiilor de cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nozocomiale, precum şi pentru acoperirea prejudiciilor cauzate pacienţilor.

Spitalul de Boli Psihice Cronice Borsa este un spital  de categoria V:”nivel de competenţă limitat – spitale care asigură, după caz, următoarele servicii medicale: servicii medicale pentru îngrijirea bolnavilor cronici, servicii medicale într-o singură specialitate sau servicii paleative” .

 2.Viziunea 

Imbunatatirea starii de sanatate a populatiei judetului Cluj intr-un spital modern si eficient, compatibil cu sistemele de sanatate din Uniunea Europeana, pus permanent in slujba cetateanului.

Spitalul va trebui sa-si gandeasca viitorul nu numai la nivel de supravieţuire ci si ca ofertant de servicii diversificate si de calitate pentru utilizatorii din ce in ce mai diverşi si cu noi asteptari.

Misiunea Spitalului de Boli Psihice Cronice Borsa .

-de a oferi servicii medicale de calitate populatiei judetului Cluj ( diminuarea efectelor bolii psihice prin ingrijirile acordare pacientului , mentinerea si imbunatatirea aptitudinilor socio –umane al pacientului psihiatric  pentru ca acesta sa devina un individ viabil pentru familie si societate ) .

3.Valorile Spitalului de Boli Psihice Cronice Borsa .

– respectarea dreptului la ocrotirea sanatatii populatiei;

– garantarea calitatii si sigurantei actului medical;

-asigurarea accesibilitatii la servicii,

-respectarea dreptului la libera alegere si a egalitatii de sanse;

-aprecierea competentelor profesionale si incurajarea dezvoltarii lor;

-transparenta decizionala.

4.Analiza mediului intern  

1.Serviciile medicale .

Structura organizatorica este simplista , cuprinde o singura sectie ”Sectie de Boli Psihice Cronice “ ,” Farmacia “  , Compartiment de prevenire si Control al Infectiilor Nosocomiale “ ,”Compartiment Statistica Medicala “ , “Aparat Administativ” .

                Acest lucru se explica prin faptul ca datorita situatiei cladirilor in care functioneaza spitalul este imposibila impartirea efectiva a acestei sectii in 2-3 sectii mai mici ,strict specializate pe diferite tipuri de afectiuni psihice ( toxicodependente , gerontoterapie , demente , etc) .

                Analiza calitatii serviciilor realizate presupune analiza calitatii serviciilor medicale realitate , a activitatilor de ergoterapie , a conditiilor hoteliere  si de microclimate oferite ,toate acestea coroborate generand calitatea actului medical realizat in unitate.

Serviciile medicale specifice se refera la tratarea afectiunilor deja diagnosticate pentru pacientii internati in spital . Acest lucru presupune un tratament individualizat pentru fiecare pacient in functie de tipul de afectiune , de stadiul acesteia , numarul recaderilor ,varsta pacientului. Tratamentul este stabilit de catre medicul curant al pacientului si administrat de catre personalul mediu sanitar.Integrat terapiilor medicamentoase apare si tratamentul prin ergoterapie .Acesta se face la recomandarea medicului curant sub supravegherea personalului de la ergoterapie ( art-terapeut  instructor de ergoterapie ).Asistarea pacientului in relatiile cu diverse institutii ale statului , consilierea legaturii familie – pacient se realizeaza prin intermediul asistentului social .

 Avand in vedere ca bolile psihice sunt insotite de cele mai multe ori de pierderea sau atrofierea abilitatilor de comunicare, de izolarea pacientului , de degradarea relatiilor interumane , de scaderea interesului fata de propria persoana consider ca reeducarea si mentinerea la parametrii normali a abilitatilor de comunicare si socializare este o necesitate majora pentru reintegrarea bolnavului psihic in familie si societate .   Astfel suplimentarea terapiilor traditionale medicamentoase  cu terapiile alternative ( consiliere psihologica, terapie de grup, terapie individualizata , consiliere familiala ) si cu activitatile de ergoterapie care suplimenteaza si eficientizeaza medicatia curenta cresc sansele de reabilitare si recuperare a pacientului psihiatric.

Un numar mare de pacienti dezvolta diverse afectiuni somatic ( diabet ,hipertensiune arteriala , afectiuni pulmonare , ginecologice,etc).  Unitatea  are contracte de colaborare cu spitalele de specialitate din Cluj Napoca , unde pacientii sunt consultati de medici de specialitate , beneficiaza de tratamente si investigatii specializate , analize de laborator .Aceste analize sunt achitate de catre spital  care asigura si medicatia specifica acestor afectiuni secundare pe durata spitalizarii in institutie.

Evolutia principalilor indicatori medicali realizati in perioada 2006-2013 este urmatoarea :

CRITERIU / AN

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Nr.pacienti internati

     283

      258

     317

      365

     350

297

199

322

Nr.pacienti externati

       96

       62

     104

     152

    148

317

194

318

Durata medie de spitalizare

244,42

 273,83

 240,80

  14,15

  65,83

141.49

184.58

138.50
Zile de spitalizare/an

69.169

70.646

76.331

78.163

58.042

71.172

71.062

71.049

 2.Capacitatea unitatii de a asigura spatii adecvate  de cazare , preparare si servire a mesei , spalatorie , activitati medicale si de ergoterapie , spatii de zi ,birouri si ateliere .

Cazarea pacientilor se realizeaza in 4 corpuri de cladire , astfel :

Cladire Pavilion I ( fostul castel ) .In aceasta cladire sunt cazati un numar de aproximativ 150 pacienti, la etajul I ( 7 saloane si un grup sanitar cu cada si 2 vase wc ,  fiecare salon este dotat cu chiuveta   ) femei si la parter barbati  ( 5 saloane si 2 grupuri sanitare dotate cu 6 vase wc si 1 cada , fiecare salon este dotat cu chiuveta   ).Cladirea mai cuprinde si 3 ( 2 camere si un grup sanitar) incaperi pentru angajati , casa scarii si terasa . Aceasta cladire este incalzita cu sobe de teracota pe lemne, are o instalatie electrica foarte veche, instalatiile sanitare sunt degradate ,zugravelile interioare afectate de igrasie ,paviment degradat .Starea exterioara a cladirii este foarte degradata cu tencuiala cazuta , fundatie macinata de intemperii . In saloane este aglomeratie mare nu se asigura conditii adecvate de viata pentru pacienti ( lipsa intimitate , lipsa posibilitate de pastrare a lucrurilor personale ) .Nu se pot asigura circuitele  functionale cerute de normativele de vigoare si nu se pot fare reamenajari pentru a realzia aceste circuite .Nu exista spatii adecvate pentru pastrarea lenjeriei , a materialelor de curatenie si a altor materiale specifice sectiei.

Cladire administrativa care contine un numar de 4 saloane a cate 4 paturi unde sunt cazate femei .Baia este comuna celor 4 saloane.Incalzirea se realizeaza cu sobe de teracota pe lemne , geamurile sunt din termopan , pe jos gresie , instalatiile sanitare si electrice sunt relativ corespunzatoare.

Cladire Pavilion II ,care a fost modernizat in 2 etape , astfel :prima parte care contine 7 saloane a cate 3 -5 paturi cu baie comuna , cu pardoseala din gresie.Partea a 2-a contine 4 saloane a cate 4 paturi cu baie comuna la cate 2 saloane, pardoseala din tarket.Pavilionul este incalzit cu centrale termica pe lemne, are geamuri termopan are instalatii electrice si sanitare corespunzatoare.Pavilionul mai contine o incapere si o baie destinata salariatilor.Nici acest pavilion nu asigura in totalitate conditiile pentru pastrarea lucrurilor personale ale pacientilor.

4.Cladire ateliere – unde sunt cazate un  numar de 12 pacienti  in 2 saloane care dispun de o baie comuna.Incalzirea acestor saloane se realizeaza prin sobe cu lemne , instalatiile electrice si cele sanitare sunt degradate.Nu se asigura conditii de pastrare a lucrurilor personale ale pacientilor.

Pentru baia bolnavilor sunt folosite pe langa baile de pe sectii si doua incaperi situate in cladirea spalatoriei.Acestea nu corespund din punct de vedere igienic si nu se pot asigura conditii pentru desfasurarea acestei activitati in mod normal.

Prepararea si servirea mesei .

Depozitarea alimentelor se realizeaza in 2 incaperi care formeaza magazia si in pivnita castelului pentru legume si fructe.Magazia este situata in cladirea atelierelor la aproximtiv 50 m de bucatarie si este dotata cu vitrine frigorifice si frigidere  pentru fiecare tip de aliment, cantare si rafturi.Instalatiile electrice si sanitare sunt in stare relativ buna.

Prepararea alimentelor se realizeaza in cladirea bucatariei care este formata din vestiar,baie , deposit,sala de curatat legume,hol,bucatarie si sala de spalat vesela , sala de servire a mesei,hol pentru pacienti .Circuitele functionale sunt respectate, fara intrepatrunderi intre circuitul personalului ,al alimentelor al veselei ,al deseurilor menajere si al pacinetilor .Cladirea are paviment din gresie ,peretii au faianta pana la jumatate ,dar din cauza prostei ventilatii exista igrasie .Bucatarie este dotata cu aparatura specifica , aparat de feliat mezeluri , masina de curatat legume , mixer , marmita electrica , plita electrica .Instalatiile electrice si sanitare sunt in stare relativ buna.

Servirea mesei se realizeaza in sala de mese dotata cu mese scaune si chiuveta.Aceasta are paviment din gresie pe pereti este faianta si are tamplaria degradata .

Spalatoria spitalului.    

In cladirea spalatoriei se afla si baia centrala pentru pacienti precum si centrala termica care asigura necesarul de apa calda.Spalatoria cuprinde holul de triere al hainelor murdare,baia pentru dezinfectie , incaperea masinilor de spalat ( zona murdara ) ,incaperea uscator si calandru ( zona curata ) , depozit lenjerie , sala croitorie ,vestiar .Pavimentul este din tarket , tampalarie este degradata .

Activitati medicale si de ergoterapie.

Activitatile medicale se realizeaza in cele 2 cabinete medicale din Pavilionul Administrativ precum si in sala de tratamente din cladirea atelierelor , unde se afla si sala de sterilizare.

Activitatile de ergoterapie se desfasoara in Pavilionul de ergoterapie si in cladirea de la poarta.Pavilionul de ergoterapie are 3 incaperi , 2 bai ,hol si terasa ,este dotat cu centrala termica ,paviment din tarket.Cladirea de la porta contine 2 incaperi si un grup sanitar, si este incalzita cu sobe de teracota.

Spitalul nu dispune de alte spatii de zi si nici de sala pentru vizitatori.

Birouri si ateliere.

Birourile sunt situate in cladirea administrative, un numar de 3 incaperi .Atelierele muncitorilor sunt situate in cladirea atelierelor si insumeaza un numar de 3 ateliere.

Arhiva unitatii este situata intr-o incapere din cladirea atelierelor incapere aflata intr-un stadiu avansat de degradare si care pune in pericol siguranta actelor pastrate.

Curtea spitalului.  

Formata din zona verde,bine intretinuta ,alei din ciment,unele degradate ,imprejmuirea spitalului a fost refacuta recent , iluminatul curtii se asigura partial.Reteaua de canalizare si apa  patotabila in stare avansata de degradare . In acest moment, o retea noua de apa potabila este in faza de testari.

Alimentarea cu energie electrica se realizeaza de la reteaua locala si prin grupul electrogen propriu, alimentarea  cu apa potabila se face de la reteaua comunala ,reteaua de canalizare colecteaza apele uzate si le evacueaza in statia de epurare , incalzirea de realizeaza prin centrale termice si sobe de teracota pe lemne ,  spitalul detine  centrala telefonica si este conectat permanent la internet .Toata aceasta infrastructura este foarte degradata si invechita.

Structura de personal.

Spitalul are un numar de 130 angajati , din care 5 medici , 1 psihiatru  , 19 asistenti medicali , instructori de ergoterapie .infirmiere ,ingrijitori curatenie , personal Tesa .

Unitatea are un program de pregatire profesionala  pentru toate categoriile de personal . Astfel,  personalul unitatii reprezinta  o valoare si are o experienta remarcabila in munca cu bolnavul psihic .

Situatia financiara .

Finantarea spitalului se realizeaza in proportie de peste 90% in baza contractului de furnizare de servicii medicale spitalicesti incheiat cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Cluj .Finantarea in baza acestui contract se realizeaza prin tariful negociat pe zi de spitalizare , tarif care in anul 2013  a fost de 126  ron/zi de spitalizare.

Pentru activitatile de investitii, reparatii capitale spitalul beneficiaza de finantari de la Consiliul Judetean Cluj .

Din anul 2008 prin intermediul spitalului se desfasoara un program al Ministerului Sanatatii de sustinerea si promovare a reabilitarii bolnavului psihic .

 In ultima vreme s-a inregistrat o crestere a veniturilor din donatii si sponsorizari , veniturilor din valorificarea de bunuri – vanzare fier vechi, materiale rezultate in urma activitatilor de casare ) precum si a  valorificarii de bunuri din activitatile de ergoterapie .

     Dinamica bugetelor de venituri si cheltuieli in perioada 2006-2013 este prezentata in tabelul alaturat :

AnulIncasariPlatiCheltuieli

de personal %

Bunuri si servicii %Cheltuieli de capital%
2007

5.270.519

4.090.680

62.62

34.14

3.24

2008

6.941.788

6.378.843

60.97

34.93

4.10

2009

5.476.993

6.871.577

69.04

27.44

3.52

2010

6.291.400

6.566.722

72.30

22.4

5.4

2011

5.692.699

5.414.019

76%

24%

0

2012

7.242.862

6.814.915

62.23

34.50

3.27

2013

 5.Analiza mediului extern

Cifre relevante  pentru a intelege incidenta afectiunilor psihice   ( sursa www.mintealor.ro)

-1% din romani sufera de schizofrenie ;

-7-10% din romani vor avea un episod de depresiv de-a lungul vietii ;

-5-10% din personae vor cel putin o problema legata de anxietate ( atacuri de panica  , anxietate generalizata  , fobie sociala , etc. ) ;

-15% dintre cei care au suferit o tulburare severa de sanatate mintala  vor incerca sa-si puna capat vietii ;

-aproximativ jumatate dintre victimele abuzului sexual sau fizic vor dezvolta de-a lungul vietii o tulburare de sanatate mintala ;

-unul din patru pacienti care viziteaza cabinetul medicului de familie are cel putin o tulburare mintala ,neurologica sau comportamentala ,dar in multe dintre situatii aceasta nu este diagnosticata sau nu beneficiaza de tratament ;

-persoanele care sunt afectate de aceste tulburari  sunt deseori supuse izolarii sociale ,au o calitate scazuta a a vietii si un risc de imbolnavire mai crescut decat restul persoanelor .

Datele de incidenţă şi prevalenţa bolnavilor psihici sunt mult subevaluate în rapoartele periodice.

Incidenţa (cazuri noi la 100.000 locuitori) în anul 2008 a fost 251,7, iar prevalenţa (bolnavi în evidenţă la 100 locuitori) a fost de 1,9.

La nivel national functionau in anul 2009 un numar de 16.833 paturi pentru specialitatea psihiatrie ( 16.813 in sectorul public si 20 in sectorul privat ).In totalul numarului de paturi la nivel national ( 138.391 paturi ) specialitatea psihiatrie detine un procent de 12% si este specialitatea cu  ponderea cea mai mare ca numar total de paturi la nivel national .

Pentru afectiunile psihice cronice erau alocate un numar de 5.280 paturi la nivel national , pentru macroregiunea 1,nord-vest un numar de 1.156 paturi distribuite astfel pe judete ( date din lucrarea statistica san2009 )

Judet/numar

paturi/populatie

deservita

BihorBistrita NasaudClujMaramuresSatu MareSalaj
Numar paturi

401

140

440

115

60

0

Populatie

594982

317685

689523

515313

367677

244952

Paturi/1000 locuitori

0.67

0.44

0.64

0.22

0.15

0

 Se remarca ca judetul Cluj are cel mai mare numar de paturi pentru psihiatrie cronici din regiune (  si la nivel national – date din lucrarea statistica san2009 ) .Cu toate acestea ca numar de paturi la 1000 locuitori trebuie sesizat ca numarul de paturi este total insuficient .

Caracteristici relevante ale populației deservite ( judetul Cluj )   prin prisma afectiunilor psihice ( acut si cronic , adulti si copii ) :

An/indicator

Cazuri

noi

Incidenta la 100.000

locuitori

Ramasi in

Evident

Prevalenta la

100 locuitori

2008

2051

296

17678

2.55

2009

2163

308

17895

2.59

2010

2063

299

18187

2.63

2011

2468

356

18677

2.69

2012

2211

320

19281

2.78

2013

 Evolutia bolnavilor psihice in evidentele medicilor de familie este urmatoarea :

2000200120022003200420052006200720082009201020112012
2775357445575155538456825963626665116805733078408046

Populația zonei este  îmbătrânită , cu o durata medie de viata in crestere .Astfel se constata o crestere a incidentei afectiunilor specific varstei inaintare ,inclusiv a bolilor psihice  cronice. Nivelul de trai  in scadere , ritmul de viata alert ,cresterea  incidentei stresului cotidian duc la intensificarea afectiunilor psihice. Se constata ca intr-un interval  de 10 ani numarul persoanelor aflate in evident medicilor de familie aproape s-a triplat

Aceste lucruri conduc şi la creşterea presiunii asupra sistemului în sensul creşterii constante a cererii de servicii medicale de specialitate  ca urmare a deteriorării  stării de sănătate a populaţiei.

Aceasta situatie duce la o adresabilitate crescută a populaţiei catre spitalului nostru.

Reteaua psihiatrica publica a judetului Cluj este formata din Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Cluj Napoca  ( 3 sectii psihiatrie acuti , 1 compartiment cronici si Centrul de Sanatate Mintala , ambulator ) ; Sectie de Ergoterapie din cadrul Spitalului Municipal Cluj Napoca ( 2 sectii psihiatrie , ambulator ).

 6.Analiza SWOT .

 Puncte tari:

-cel mai mare furnizor de servicii spitalicești de specialitate din judet  singur spital de profil din judet .

 -nevoia in crestere pentru servicii medicale spitalicești in specialitate  psihiatrie .

-situarea spitalului intr-un cadru natural optim pentru tratarea afectiunilor psihice

-personal bine calificat și cu experiență , cu experienta in munca cu pacientul psihic

 – existența unui patrimoniu mare ( teren) care poate asigura baza necesara extinderii spitalului  .

-situatie financiara buna – lipsa arieratelor

-lipsa migrarii personalului

-dezvoltarea si extinderea activitatilor de ergoterapie

– colaborarile cu diverse asociatii si ong-uri.

-intereseul crescand si implicarea societatii civile in amelioarea imaginii pacientului cu afectiuni psihice .

Puncte slabe:

 -stare foarte degradata a cladirilor, cu exceptia unui singur corp (Pavilionul II ) , infrastructura învechită și organizarea secței dependentă de ea, lucru care intra în contradicție cu normele din domeniu.

-infrastructura de acces ( drumuri de legatuta Cluj Napoca –Borsa ) proasta .

-spatii insuficiente pentru desfasurarea activitatilor in mod corespunzator

-structura organizatorica simplista .

– posibilitati (chiar legale) limitate de fidelizare a personalului înalt calificat printr-un sistem de salarizare stimulativ.

 – lipsa unei culturi organizaționale concentrate pe performanța organizatiei pe ansamblu și existența mentalităților de castă profesională, generatoare de situații conflictuale latente, sau deschise.

Oportunitati :

-nevoia de ingrijiri de specialitate existanta pe plan local

-necesitatea nationala de reabilitare a sistemului  psihiatric

– imagine publica in imbunatatire

– legislatie care impune respectarea unor normative

-descentralizarea și acordarea unei autonomii reale financiare și manageriale, în sensul punerii în valoare a initiativei profesioanale și manageriale a personalului spitalului;

-accesul la programe de finanțare în domeniul sănătații, odata cu accesul în UE.

-oferta larga de echipamente și accesul facil al personalului la diferite posibilitati de perfecționare.

-atitudine pozitiva a populației privînd sustinerea unității spitalicești în vederea îndeplinirii rolului sau de furnizor competent de servicii de sănătate.

Amenințări:

-lipsa unei strategii coerente de dezvoltare a retelei de psihiatrie la nivel local .

-sistem de protectie sociala insuficient pentru protejarea bolnavului psihic .

 -inexistenta legaturilor de colaborare  cu LSM  si cu alte spitale de psihiatrie din zona .  Nu exista corelare între sistemul medicinii preventive (medicii de familie) , sistemul spitalicesc sic el postspitalicesc . Aceasta situație nu este  normala si produce disfunctionalitati si scade randamentul serviciilor medicale .

-posibilitatea desfiintarii spitalului sau transformarii acestui in centru de asistenta sociala.

-absenta programelor coerente de întervenție si urmarire postspitalizare al bolilor  cronice

Concluziile acestei analize sunt urmatoarele  :

                Spitalul de Boli Psihice Cronice Borsa este un spital util, necesar, exista o buna adresabilitate , desfasoara o activitate financiara profitabila dar care are cheltuieli de intretinere foarte mari datorita gradului ridicat de uzura al cladirilor ( care afecteaza si calitatea actului medical ) .Reabilitarea infrastructurii spitalului este punctul esential de pornire , odata realizata aceasta reabilitate unitatea poate sa functioneaza in conditii optime prin finantarea proprie .

7.Obiectivele generale si specifice ale planului strategic de management .

Scopul acestui plan este de a pregati unitatea spitaliceasca pentru a anula sau a diminua efectele punctelor slabe și a putea face fața amenințărilor menționate mai sus , pentru adaptarea si imbunatatirea activitatii  la nivelul cerintelor de servicii medicale spitalicești din zona .

Prin aplicarea măsurilor propuse, am urmărit realizarea unei activități eficace si eficiente a spitalului in conditiile cresterii satisfactiei pacientilor   și încadrarea cheltuielilor în veniturile posibil de realizat.

Având in vedere adresabilitatea din zonă   Spitalul de Boli Psihice Cronice Borsa nu este în pericolul  de a i se diminua volumul de activitate prin diminuarea adresabilității populatiei, dar prin aplicarea planului de îmbunătățire a managementului propus s-a  urmărit transformarea lui  într-o unitate modernă, flexibilă, la care calitatea actului medical va fi mult îmbunatățită si care va asigura satisfacție populației adresante pe termen lung .

OBIECTIVE GENERALE :

A. Dezvoltarea, modernizarea infrastructurii  si dotarea spitalului cu aparatură/echipamente medicale şi mijloace de transport specific .

 Acest obiectiv este primordial si are ca scop normalziarea conditiilor de cazare , crearea unor circuite functionale optime  si este compus din urmatoarele obiective specifice  :

A.1.- constructie cladite Pavilion D+P+2E .Aceasta cladire urmeaza sa asigure urmatoarele functiuni ale spitalului  : spalatorie , bucatarie, sala de mese, depozite ,farmacie ,spatii de cazare , cabinete medicale , spatii pentru petrecerea timpului liber .

Termen de realizare  2013- 2016

Aceasta cladire are rolul de a prelua functiunile cladirilor care au fost retrocedate .

A.2.-extindere, mansardare cladire Pavilion II. Termen de realizare 2016-2020

A.3.Constructie cladire administrativa  – cladire care urmeaza sa preia functiunile tehnico – administrative ale spitalului.Termen de realizare 2016-2017  .

A.4.Reabilitarea parcului si a curtii spitalului prin amenajarea peisagera a acestuia , alei pietonale , mobilier .

Urmare aplicarii acestor obiective sunt asteptate urmatoarele rezultate

– cresterea eficientei si calitatii actului medical;

– cresterea satisfactiei pacientilor

– cresterea satisfactiei personalului medical

– imbunatatirea indicatorilor de activitate ai spitalului

Responsabil – comitet director

B. Dezvoltarea resurselor umane în concordanţă cu nevoile populaţiei

Obiective specifice:

B.1 – Identificarea unor facilităţi pentru atragerea personalului medical de  specialitate;

– atribuirea gratuită a unui teren intravilan medicilor care doresc să-şi construiască locuinţa în localitatea respectivă, potrivit documentaţiilor de urbanism legal aprobate, din domeniul privat al unităţii administrativ teritoriale acolo unde consiliile locale dispun de astfel de terenuri;

– atragerea de sponsorizari din care sa se deconteze parte din costurile navetei;

B.2 Creşterea competentelor profesionale ale personalului :

– Îmbunătăţirea pregătirii profesionale de bază a personalului  (teoretică şi practică)

– Îmbunătăţirea pregătirii de specialitate (teoretică şi practică)

– Îmbunătăţirea pregătirii profesionale continue a personalului

– Creşterea abilităţilor de comunicare ale personalului medical

– Implementarea  unui plan multianul de formare profesionala ,adaptat pentru fiecare categorie profesionala si tintit pentru munca cu diferite tipuri de afectiuni.

 – Incheierea unor protocoale de colaborare pentu studii poate sa fie o provocare pentru personalul unitatii care poate astfel sa aiba la acces la experienta altor unitati ,precum si un model de bune practici.

Indicatori masurabili:numar de participari la cursuri, pe tip de formare si categorii de personal

Termen de realizare: permanent

Responsabil: Medic sef sectie ,Director financiar contabil , Compartiment  RUNOS

C.  Cresterea calitatii serviciilor medicale

 

Responsabil: comitetul director

Termen de realizare : permanent

Monitorizare : trimestrial

Evaluare : anual

Indicatori de calitate

1) rata mortalitatii intraspitalicesti;

2) rata infectiilor nosocomiale;

3) rata bolnavilor reinternati în intervalul de 30 de zile de la externare;

4)  numarul de reclamatii/plângeri ale pacientilor înregistrate;

5) analizeaza gradul de satisfactie al pacien4ilor, prin chestionare de satisfactie

6) numar masuri de imbunatatire a activitatii luate in urma analizarii gradului de satisfactie al pacientilor

Obiective specifice :

C.1 Practici medicale unitare bazate pe ghiduri de practică şi protocoale clinice.

Activitati :

-Definirea ghidurilor şi protocoale de practică

-Training al profesioniştilor privind elaborarea şi utilizarea ghidurilor de practică

C.2. Diversificare activitatilor medicale.

Activitati

–  tratamentul psiho-farmacologic al afectiunilor psihice individualizat pentru intreaga patologie psihiatrica ( tanat ,adult ,batran ).

–  consiliere si psihoeducatie cu pacientii si familiile acestora

–  evaluare psihologica

–  psihoterapie suportiva

–  terapie ocupationala si comportamentala,

–  consiliere psihologica si psihoterapie individuala si de grup

Indicatori :

– Numar si tip protocoale de practica aprobate de consiliul medical

– Numar si tip protocoale, algoritmuri sau proceduri medicale implementate

– Numar si tip protocoale, algoritmuri sau proceduri medicale revizuite

Monitorizare prin rapoarte catre Consiliul Medical : trimestrial

Termen de realizare: permanent

Responsabil: Medic sef sectie

Buget necesart:O lei

Pentru cresterea calitatii serviciilor medicale un rol determinant il au echipele multidisciplinare ( medic /psiholog, asistent social , instructor de ergoterapie )  .Acestea trebuie  sa  aplice planuri individualizate  de tratament cu interventii specifice fiecarui caz in parte . Rolul acestei  echipe  este foarte important , de la ancheta  sociala a cazului , a mediului din care provine pacientul , a posibililor factorilor genetici, familiali sau de  anturaj   care au  generat afectiune psihica ,pana la interventiile  in criza (  consiliere antisuicid  , consilieri privind diferite adictii si traume ) pana la a ajunge la managementul cazului .Se lucreaza  cu pacientul la depasirea momentelor de criza, la intarirea increderii si a stimei de sine  ,consilierea adictiilor si identificarea de programe de depasire si gestionare a acestora ,readaptare la viata sociala , pregatirea pacientului pentru externare .

Toate aceste activitati au rolul de a asigura o fluenta mai mare activitatii noastre, cresterii rulajului de pacienti si implicit cresterii posibilitatilor institutiei noasre de a raspunde unui numar cat mai mare de solicitari pentru internare  .

In acelasi timp rolul institutie noastre in gestionarea cazurilor de afectiuni psihice in judet nu este unul izolat.Functionam intr-un sistem a carui nefunctionare produce grave prejudicii managementului cazului .Astfel colaborarea cu institutii si organizatii care actioneaza in domeniul sanatatii mintale este vitala pentru a asigura fluenta externarilor si viabilitatea

D. Imbunatatirea finantarii spitalului

 Obiective specifice :

D.1. Cresterea transparentei in utilizarea fondurilor, activitati :

– Informatizarea spitalului in scopul evidentierii costurilor reale ale serviciilor medicale;

– Organizarea de licitatii nationale pentru achizitii de bunuri si servicii;

– Intarirea capacitatii de evaluare, si control intern;

– Afisarea permanenta a datelor financiare de interes public.

D.2. Intarirea disciplinei financiare, activitati :

 -Asigurarea finantarii serviciilor medicale realizate, a programelor nationale de sanatate si a celorlalte actiuni si activitati, cu respectarea prevederilor legale si încadrarea in bugetul aprobat;

– Fundamentarea propunerilor de buget initiale si de rectificare pe baza principalelor strategii ale spitalului;

– Incheierea exercitiilor financiare, analiza, controlul si elaborarea situatiilor financiare trimestriale si anuale, potrivit dispozitiilor legale;

– Analiza, verificarea si înaintarea spre avizare a bugetului de venituri si cheltuieli,

potrivit dispozitiilor legale;

– Monitorizarea modului de utilizare a resurselor financiare publice;

– Respectarea cu strictete a disciplinei financiare si bugetare, prin emiterea de norme

metodologice si instructiuni de aplicare a prevederilor legale, de reglementari contabile

specifice domeniului sanitar

D.3 Alocarea judicioasă a fondurilor în unităte  atragerea de noi resurse financiare

D.4 Dezvoltarea de parteneriate pentru furnizarea de servicii medicale si nemedicale, atragerea de noi surse de finantare ,activitati :

– Atragerea de resurse suplimentare pentru finantarea cheltuielilor de sanatate, in care

sens, prin Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii au fost instituite unele

contributii ale persoanelor juridice care produc sau importa produse de tutun, bauturi

alcoolice sau realizeaza incasari din activitati publicitare ale acestora care, potrivit legii, se utilizeaza pentru investitii in infrastructura sistemului sanitar public;

– Aplicarea si implementarea Proiectelor Europene eligibile pentru spital – atragerea

de fonduri europene (reabilitare infrastructura, informatizarea spitalului, formarea de

personal, activitati de mediu);

D.5 Cresterea capacitatii de control al costurilor , activitati :

– Elaborarea de metodologii clare de utilizare a resurselor financiare;

– Instituirea unor mecanisme de monitorizare a utilizarii resurselor financiare;

– Pregatirea specifica a personalului implicat in activitatea de control, precum si a celor care autorizeaza utilizarea resurselor;

– Evaluarea cantitativa si calitativa a stocurilor, efectuata periodic;

– Necesar de materiale si echipamente, evaluate periodic;

– Intocmirea planului de achizitii si a calendarului de achizitii;

– Implicarea personalului tehnic specializat in îndeplinirea strategiei de achiziii.

Indicatori economico-financiari.

1. executia bugetara fata de bugetul de cheltuieli aprobat;

2. procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor spitalului;

3. procentul cheltuielilor de personal din totalul sumelor decontate de casele de asigurari

de sanatate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate

4. pentru serviciile medicale furnizate, precum si din sumele asigurate din bugetul

Ministerului Sanatatii cu aceasta destinatie;

5. procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul cheltuielilor spitalului;

6. costul mediu pe zi de spitalizare, pe fiecare sectie;

7. procentul veniturilor proprii din totalul veniturilor spitalului (sintagma „venituri

8. proprii” înseamna, în cazul acestui indicator, toate veniturile ob4inute de spital,

exclusiv cele ob4inute în contractul cu casa de asigurari de sanatate).

Monitorizare, evaluare, raportare:

– Monitorizarea lunara si trimestriala a cheltuielilor efectuate de spital;

– Monitorizarea cheltuielilor de personal;

– Monitorizarea periodica, prin sistemul operativ de raportare, a angajamentelor bugetare

si a platilor efectuate pentru bunuri si servicii de catre unitatile sanitare cu paturi finantate

integral din venituri proprii.

Termen permanent:

Responsabil: Comitet Director, Director Financiar Contabil.

Consideram ca activitatea institutiei noastre trebuie sa se incadreze in incercarea tarii noastre de a se alinia  standardele si cerintelor  europene , de a schimba o stare de fapt specifica spitalelor de  psihiatrie care functionau in Romania si care avea doar rolul de a izola de societate pacientul de afectiuni psihice .Pacientul reprezinta centrul sistemului de sanatate iar gradul de dezvoltare al unei societati se reflecta prin grija pe care aceasta societate o are fata de membrii sai   .

 

MANAGER

Ec.Ana Jucan